tiistai 28. kesäkuuta 2016

Kesälista

Loma lähestyy ja mielessä alkaa pyöriä kaikenlaisia tekemisiä ja asioita, joita haluaisi kesän aikana tehdä. En vedä hernettä nenuun, jos kaikki asiat eivät toteudukaan. Mutta saatan kyllä vetää litran tai pari herneitä ihan suun kautta.


Haluaisin ainakin

○ heittää vihdoin talviturkin ja pulikoida järvessä 
○ herätä jonain aamuna klo 5-6 ja nauttia raikkaasta kesäaamusta ihan rauhassa
○ ajaa autolla jonnekin, missä en ole koskaan ennen ollut. Mielellään juoda siellä jossain hyvät kahvit - tai jos siellä ei tarjoilla kahvia, niin vaikka sitten väljähtänyttä mehua omasta eväspullosta
○ viedä lapset jonnekin missä kukaan meistä ei ole ennen ollut
○ leikkiä poikien kanssa vesisotaa 

○ istua terassilla vailla aikatauluja ja pälpättää kaverin kanssa kaikki maailman asiat 
○ syödä mansikoita ihan hirveän paljon
○ maistaa jotain ihan uutta jäätelöä 
○ lukea monta hyvää kirjaa
○ herkutella uusilla perunoilla, savukalalla ja kuivanrapsakalla valkoviinillä

○ läkähtyä helteestä
○ kuunnella sateen ropinaa 
○ viettää päivän uimarannalla muksujen kanssa (tai sitten vain kirjan seurassa)
○ lähteä jonnekin ex-tempore. Ei väliä mihin. Vaikka Tampereen keskustorille tai sitten jonnekin ihan muualle
○ juoda pitkiä ja rauhallisia aamukahveja uutisia selaillen.

Tietenkin haluaisin myös matkustaa ulkomaille, ostaa kymmenen uutta kesämekkoa ja syödä viiden ruokalajin illallisen, mutta jos nyt aloitetaan noista asioista, jotka ovat toteutettavissa näillä rahkeilla :)




maanantai 27. kesäkuuta 2016

Juhannuksen huiput ja anti-kliimaksi

Juhannuksessa oli monta plussaa, mutta myös pari pitkää miinusta. Ehdoton plussa oli sää, joka enimmäkseen oli lämmin ja aurinkoinen. Plussaa myös muutamasta (mökkiolosuhteet huomioiden) hyvästä ruuasta ja kuivan rapsakasta kuohujuomasta. Mölkyn (tai kyykän, kuten minun lapsuudessani sanottiin) pelailu oli hauskaa ja samoin ne muutamat pienet omat hetket kirjan parissa.


Miinusta tuli omasta pms-mielialasta, poikien liiallisesta riehakkuudesta sekä heidän kuuloaistinsa vajavuudesta ja mökin keskeneräisen alkeellisista olosuhteista. Myönnän, että jossain vaiheessa en ollut ollenkaan mukavaa seuraa, vaan lähinnä tulta syöksevä lohikäärme...




Jossain vaiheessa selailin anopin lainaksi tuomia Maalla-lehtiä, mutta ne oli pakko palauttaa pikapikaa, sillä tulin vain huonolle tuulelle katsellessani muiden idyllejä. Enkä selkeästi ole oikeaa lukijakuntaa, jos lehden mielestä toimiva lapsiperheen eteinen on sellainen, jossa on iso valkoinen matto, antiikkituoli ja lipasto, joka muistuttaa nukkekodin kalustetta minilaatikoineen. Että heippa vaan fantasia-lehdet, en jää kaipaamaan utopioitanne.

Samoin saivat lähteä Viherpihat, sillä mökkitontin kauheuteen ei auta parin pienesti söötin kukkapenkin perustaminen tai vinkit "kivan" heinäseiväskoristelun tekemisestä. Ero todellisuuden ja ihanteiden välillä on vain liian suuri, eikä hsp-mieleni oikein kestä tuollaista epäsuhtaa.

Kaiken lisäksi sain aikaiseksi riidan, kun kimmastuin kaikesta kaaoksesta, kasoista, keskeneräisyydestä ja rumuudesta. Selkeästi olen ihminen, joka voi hyvin silloin, kun paikat ovat edes suurinpiirtein järjestyksessä. Kaipaan ympärilleni tilaa, minimaalisuutta ja selkeyttä. Alan voida huonosti, kun joka taso, nurkka, neliö ja pöydänkulma pursuaa tavaraa. Yritin karsia selkeästi turhaa tavaraa kaapeista, jotta edes osan tavaroista saisi siististi ovien taakse. Sainkin sitten totaalisen pimahduksen, kun mies mokoma meni pelastamaan roskikseen heittämiäni "aarteita", mm. 70-luvulta peräisin olevan ihan hirveän saunanaulakon, jossa on alastomia rumia ukkeleita lauteilla ja jokin mukamas hilpeä loru. Lopulta vannoin, että joko minä tai se naulakko lähtee, ja että alan säästää ikiomaa mökkiäni varten (hah :D ). Olkoon vaikka millainen röttelö jostain hyttyspuskien keskeltä, mutta siellä olisi vain kivoja esineitä ja niitäkin vain hyvin vähän.

Sopu saatiin kyllä aikaiseksi, enkä pakannut kimpsujani (vielä), mutta ai että haaveilen oikeasti omasta pikku mökki-idyllistä. Sellaisesta, jossa ei olisi rakennusjätettä ympäri tonttia tai pelkkää kaaosta kaaoksen perään. Ja olisi laituri, jolla voisi istua ja lillutella varpaita vedessä. Jään odottelemaan lottovoittoa tai jonkin salaperäisen Amerikan isosedän perintöä ;)

Terveisin
viimeistä työviikkoa aloitteleva savunhuuruja nenästään puhalteleva mökkilohikäärme

keskiviikko 22. kesäkuuta 2016

Kesäjumppa

Heippahei, arvon naiset! (Tai sinä satunnainen mies, joka olet vahingossa eksynyt tänne, kun etsit sixpäk-treeniohjeita - täältä niitä löytyy.) Tiedättehän, että kesällä tulisi ylläpitää kuntoilua. Juhannuksenakaan ei auta vain laiskotella. Muuten kroppa vallan veltostuu ja lötkistyy.

Näillä treeniohjeilla takaat timmin kesävartalon ja sporttisen olemuksen. Aletaanpa viritellä jumppamattoja ja käsipainoja kokoon! Suosittelen suorittamaan treenin ulkosalla, jos sää suinkin sallii.

Liike 1. Mene selinmakuulle jumppamatolle. Hengitä syvään sisään ja liikuta sitten silmiäsi ylös ja alas. Toista viisi kertaa. Tiedän, että tämä on vaativa liike, joten tsemppiä suoritukseen!! Jos silmien liikuttaminen tuntuu liian raskaalta, voit vain maata. Se treenaa tehokkaasti selkälihaksia.

Liike 2. Kierähdä vasemmalle kyljelle, nojaten vasempaan käteen. Nosta oikeaa kättäsi viisi kertaa. Ei ole väliä mihin suuntaan. Tällä liikkeellä treenataan paitsi kylkilihaksia, myös lämmitellään käsivarren lihaksia seuraavaa liikesarjaa varten. Toista sama oikealla kyljellä maaten.

Jos olet todella urhea, voit tähän väliin
valita tämän super-liikkeen. 
Liike 3. Nouse istumaan tai seisomaan. Ota esiin käsipainot. Esim. puolen litran (täysi, toim. huom.) siideritölkki on mainio tähän tarkoitukseen. Jos olet jo kokenut treenaaja, saatat tarvita viinipullon. Avaa tölkki/pullo. Vie oikealla kädellä tölkkiä hitaasti kohti suuta, jännitä hauista ja kaada tölkin sisältöä suuhusi. Nielaise välillä. Toista viisi kertaa. Tee sama vasemmalla kädellä. Huh, selvisitkö? Ravistele käsiä, sillä tämä kyllä vie mehut (tai sidut) kokeneeltakin treenaajalta.

Liike 4. Kestovoimaa käsivarsille, reisille ja silmien lihaksille. Ota esiin yksi käsipaino (kirja tai naistenlehti) ja käy istumaan. Ota paino tasaisesti kumpaankin käteen ja aseta jalkojesi päälle. Avaa ja ala lukea. Lue niin kauan kuin suinkin jaksat. Kädet ja jalat voivat mennä hapoille painon kannattelusta, mutta ei hätää: olet vahvempi kuin luuletkaan!

Mahtavaa! Vieläkö kaipaat lisätreeniä. Kävele jääkaapille, ota esiin jälleen uusi käsipaino ja toista liike 3. Hyvä sinä!

Muista treenin jälkeinen riittävä nesteytys ja lepo. Lihas kasvaa vain, jos treeni, ravinto ja lepo ovat sopusoinnussa.

Mikäli kaipaat lisää treenivinkkejä, ota rohkeasti yhteyttä! (Ja muuten Jutta Gustafsberg, kannattaa palkata minut tiimiinne, ennen kuin joku kilpaileva firma ehtii apajille. Tiedän, että olen aivan uraa uurtavan nerokas, mitä tulee fät fitnessiin.)

Kiinteyttävin terveisin oma pöösönal treinerinne Tuula <3 <3 <3

Jaxuhaleja!
(Ps. tulikin mieleen, että terqqui zinne Nanna Karalahdelle ja Jax-pojalle - hirween ihq nimi ja Jaxuja hänelle vaan (ehkä tää jaxuhali-juttu menee ohi ennen kuin hänestä tulee isompi). Tavataan varmaan syxyllä, jos/kun pääsen mukaan Fätness-päiväkirjoihin, ziiztii!)